A late NIGHT NIGHT review from Srplus
(datum: 21.10.2009)

Vivat analog!

Před téměř dvěma roky, v listopadu 2007, vyšla v nákladu 333 kusů pozoruhodná deska Night Night pražské performance BBNU. Černý elpíčko určitě není pro každýho - jestli jsi zvyklý pouze na kytarový riffy a kvílivej ječák, šetři svůj čas.

Duo Petr Ferenc a Michal Brunclík má nejblíže ke scéně alternativní, industriální, noise; ovšem to jsou jenom ony hranice hmatatelných, koexistujících scén, ve kterých je na základě svobodného projevu možné cokoliv. A turnablistická performance, která manipuluje s gramofony, respektive přetavuje staré vinyly do jejich nových dimenzí, je toho slyšitelným důkazem.

Debutové album nahrané již v roce 2005 obsahuje 4 tracky, jež je možné charakterizovat nikoliv samoúčelnou prací, nikoliv vulgárním přednesem, a přesto velmi hrubou fází vnitřních pocitů odhalených na samý jádro šílenství živočišného druhu jménem člověk.

Úvod desky, strana A s čistě bílým labelem, je ve znamení minimalistického mystického pozadí postupně zesilujícího tracku Swallow It, Dog, a hned na tomhle místě může být rovnou předeslán fakt, že fyzicky netknutý (rozuměj zcela nový) vinyl cíleně praská jakoby mimoděk - jako černá režná nit táhnoucí se drážkami za jehlou - po obou stranách, tedy po celé ploše hřiště. Nevinným vánkem políbená dvojka Night Seeds přinese minimalistické jazzové vsuvky a lehký závan industriálního poryvu, tahle kombinace se opakuje, sem tam je oživena lomozem a samozřejmě ji ohraničuje zmíněné, vždy přítomné praskání desky. Áčko uzavře trojka Riparia Riparia, svým způsobem nejpřístupnější věc s dosud nejzřetelnější manipulací gramodeskami. Zároveň nejživější kus ubíhá relativně rychle a jakoby mimoděk graduje přelévajíc se do dalšího levelu. Tři dohromady velmi zajímavé a - navrch k právě vyslovenému - jako celek vlastně nesourodé skladby jsou vhodným tréninkem ke druhé straně.

Strana B s bílým labelem, tentokrát však ručně potištěným razítkem s logem vlastní vydavatelské značky Love Nest (ta vznikla za účelem realizace této nahrávky a od tohoto vydání nic dalšího zatím nevydala) a ručním číslováním, je již pro připravené: jedna skladba (Airportairplanechurchhospitallivingroom) na celý béčko. Myšlenka na intro jak z ortodoxní horor metalový fošny se s přibývající délkou rychle vytratí a zvukový doprovod k mystické kratochvíli pokračuje tóny, melodiemi, post industrialem i hlukem. Na mysl se dere skoro soundtrack k nějakému temnému filmu, a když si posluchač přečte strohé info na zadní straně obalu, lehce zví, že druhá strana tak původně skutečně byla koncipována, tedy konkrétně jako soundtrack k němému filmu Josepha Cahilla Night Fisherman Suite, konečně stejně jako již zmíněná dvojka Night Seeds ke stejnojmennému krátkému němému filmu Night Seeds.

Černobílý motiv obalu zcela koresponduje s obsahem, potisk hřbítku chybí stejně jako jakýkoliv inlay, stylové minimum informací na zadním straně pak supluje odkaz na oficiální web.

BBNU mají jasný názor a směr: hudba pod hudbou. Recenzent rovněž - hledáte-li stále ještě alternativu k alternativě řekněme povšechně psychedelické hudby, právě jste si o ní přečetli. Vzhledem k pozdějšímu datu recenze není vůbec od věci na úplný závěr zmínit, že album Night Night získalo cenu Anděl za nejlepší desku roku 2007 v žánru alternativní hudba.

link