Night Night review from His Voice
(datum: 16.6.2008)

Vinylové desky mají své nenapodobitelné kouzlo a kdo mu propadne, nestane se nikým jiným než fetišistou. Objevování zvuků, které jsou schované pod hudbou, se věnuje speleologická metafyzika zvuku neboli turntablismus, jehož podoby sahají od vrcholové atletiky hiphopových žonglérů s beaty až k experimentům soudobé avantgardy. Pro oba póly platí, že z obnažených zvuků vinylového média vytváří novou kvalitu, druzí jmenovaní však oproti těm prvním nejsou svázáni diktátem pravidelného rytmu nebo posluchačské přízně. Pražská dvojice Birds Build Nests Underground (Petr Ferenc a Michal Brunclík) je českou odpovědí na alternativní proud gramofónismu, jenž je fascinován možnostmi náhodných souladů několika souběžně hrajících přístrojů. BBNU samozřejmě těmto magickým momentům strojové komunikace všemožně pomáhají, jejich nahrávky vznikají v meziprostoru mechanického přehrávání a manipulací s vinyly v reálném čase. Svůj dlouhohrající debut Night Night dokončili už v létě 2005, ale vydali ho teprve v listopadu loňského roku vlastním nákladem, stylově pouze na vinylu v limitovaném počtu 333 kusů. O zestárnutí desky nelze mluvit, mnohem spíše pro ni uzrála posluchačská obec, která se se současnou podobou turntablismu mohla setkat na koncertech v rámci festivalu Stimul (včetně asi nejslavnějšího současného představitel žánru Philipa Jecka). Album po vydání získalo zaslouženou pozornost, o čemž svědčí ocenění kritků Anděl v žánrové kategorii Alternativní hudba. BBNU si našli v rámci žánru vlastní cestičku, která je odlišná od agresivního zneužití média Christiana Marclaye, dekonstruktivního sarkasmu Otomo Yoshihideho nebo nihilismu Philipa Jecka. Často posluchače kolébají v ambientních plochách šumů a praskání, což je možná způsobeno tím, že dvě ze čtyř skladeb původně doprovázely filmy Josepha Cahilla (studenta a spolupracovníka Jana Švankmajera). BBNU jsou ochotní přiznat, že i metafyzické lupání nakonec vytvoří nějaký rytmus, a finální katarzí skladby Airportairplanechurchhospitallivingroom obstará melodie jak z obývákové idylky. I hudba pod hudbou (jak svůj styl nazývají) je vlastně nakonec hudba. Někdy krásná, hladivá, jindy znepokojující. Nic víc, ale také nic míň.

Karel Veselý