Night Night review from Freemusic.cz
(datum: 17.3.2008)

Dvojice turntablistů Petr Ferenc a Michal Brunclík, neboli Birds Build Nests Underground, se pohybují na pódiích už pátým rokem. Krom jedinečného živého zážitku z vinylově smyčkované hudby si dnes může fanoušek z koncertu odnést i debutové LP.

Birds Build Nests Underground - Night Night
4 skladby / 32:37, Love Nests / distribuce v ČR Starcastic
Petra Ference zná veřejnost především jako hudebního žurnalistu obšťastňujícího svými příspěvky v tento čas především Týdeník A2 a dvouměsíčník HISVoice. Již méně posluchačů ale ví, že je také hybným činitelem jedinečného dua Birds Build Nests Underground.

Tato výjimečnost se projevuje především osamělostí na poli, které si vybrali za domácí - tedy v oblasti preparovaného turntablismu, který nemá nic společného s hip-hopem ani taneční subkulturou. Oba protagonisté nejsou pouze schopnými netradičními Dji v tradičním slova smyslu, ale díky radikálním zásahům do asfaltových podkladů (smyček, na nichž je tvorba BBNU postavena) a různým efektovým krabičkám dokonávají na původním materiálu dílo zkázy, ze kterého vyplyne zcela nová hudební kvalita. Tím nemyslím kolážování ve smyslu uvedení známých motivů do nového kontextu, ale spíše využití mikročástic či delších ploch, jejich zkreslení a převedení do naprosto nového tvaru. Něco jako kdybyste zbořili starý dům a z jednotlivých cihel postavili úplně jiný objekt.

Debutové LP Night Night bylo vytvořeno již před více než dvěma roky, ale kvůli problémům s vydavatelem se dostalo k posluchačům až na konci loňského roku. Deska obsahuje čtyři kompozice, kterým je společné familiérní gramofonové praskání a lupání ve středním tempu plus mínus 33 1/3 otáček za minutu. Některé smyčky na sebe prozradí více (neoklasika plus jazzík v Night Seeds, kytary v závěru Airportairplanechurchhospitallivingroom), jiné (zcela maskovány) tvoří základní měňavkovitou masu vzpomínek na zlatou dobu kulatých černých nosičů se stranou A a B. Zvukové hry se mění z temně ambientních do abstraktněji hlukových a hrátky s efekty tu a tam vyjedou s echovanými ornamenty. Ticho se jednu chvíli přetahuje o pozornost s jemným hlukovým zrněním, podruhé se množství linek kříží jako masy nakupujících na arabské tržnici.

Hudba Birds Build Nests Underground jde ze své podstaty mimo jakýkoliv zásadní proud dnešního elektronického i avantgardního undergroundu. To jí dává neskutečnou volnost, jakou zažívá se svými předpotopními gramofony asi žánrově nejbližší hudebník – Philip Jeck. Na rozdíl od jeho převážně hlukové tvorby je tvorba dvojice Ferenc-Brunclík barevnější a žánrově rozkročenější. Pokud vás zajímají domácí experimenty typu Kora Et Le Mechanix, Opuka či dokonce Do Shaska!, měli byste se po novince těchto dvou gramofonistů urychleně porozhlédnout. Není totiž divu, že v bitvě o alternativního Anděla za loňský rok vyhráli semifinálovou bitvu.

80 %

link