birds

Articles and reviews - detail

Birds Build Nests Orchestra promo text
(datum: 16.3.2007)

Úterní EHN s Birds Build Nests Orchestra a minirozhovor s aktéry
Pozvánka, 12.03.


EXPOZICE NOVÉ HUDBY; úterý 13. března 2007, Fléda, Brno
BIRDS BUILD NESTS ORCHESTRA + M. Aguirre & U. Krieger /DE

Každoročně pořádaný festival prezentuje zajímavé hudební projevy ze zahraniční i domácí scény. Je koncipován tematicky a snaží se ukazovat někdy i skryté souvislosti. Je určen lidem, kteří se nespokojují s konzumentským přístupem a chtějí poznávat i jinou kulturu než nabízejí média. Navštivte stránky festivalu: www.enh.cz, případně web klubu na www.fleda.cz. Dnes představujeme úterní vystupující, přečíst si můžete rozhovor s Petrem Ferencem a Michalem Brunclíkem. Akce začínají v 19:30, stojí 120 Kč (studenti zaplatí polovinu).

BIRDS BUILD NESTS ORCHESTRA /CZ
Mladí pražští hudebníci Petr Ferenc & Michal Brunclík si hrají s vinylem a gramofony. V jejich pojetí však i ze starých desek vychází hudba nečekaně nová. Pro ENH rozšířili původní duo na "orchestr", kde s nimi účinkují ještě Matěj Kratochvíl (dechy), Michal Zbořil (kytara, klávesy), Michal Cimala (berlino) Darrell Jónsson (tabletop guitar, synth) pod názvem BIRDS BUILD NESTS ORCHESTRA.

Minirozhovor s Petrem Ferencem a Michalem Brunclíkem:

Jak jste se dostali k preparování vinylů? Znali jste v té době Knížákovy destruované desky (Broken Music), Christiana Marclaye atd.? Nebo to šlo jinou cestou?
Náhodou. Po rozhodnutí založit Birds Build Nests Underground jsme s Michalem Brunclíkem přemýšleli nad zvukovými prostředky, které používat, a po téměř ročním hospodském brainstormingu jsme se rozhodli pro staré gramofony coby zajímavé a dostupné zdroje smyček. Dnes již víme, že taková ekonomická kalkulace byla hlubokým omylem, gramofony nám však učarovaly.
Knížákovu Broken Music jsme znali, jeho přístup je ovšem spíše konceptuální (idea gramofonu coby instrumentu) a při realizaci skladeb spoléhá na náhodu. S Christianem Marclayem máme jen společný hudební nástroj - naše koláže využívají desky výlučně coby zdroj zvukového materiálu pro libé písně. S DJ kulturou, s níž je používání gramofonu nyní spojováno nejčastěji, nemáme společné zhola nic (což při koncertech občas vyvolává nedorozumění u pořadatelů, spoluúčinkujících i publika). Nejpoetičtějším turntablistou pro mě zůstává Philip Jeck - milovník praskajících desek a decentní lovec nečekaných setkání zvuků.

Jak došlo k rozšíření dua na "orchestr"?
Přeci na objednávku ENH. S nápadem rozřířit dvojici občas na větší "skupinu" jsme již koketovali, nabídka Jaroslava Šťastného byla potřebným impulsem. Jinak bychom možná pořád jen koketovali.

Co jsou základní principy vaší tvorby - co je fixováno a co se mění?
Jak již bylo naznačeno, jde zkrátka o tvorbu zajímavě znějících skladeb, bez širších společenských souvislostí či mezižánrových odkazů, jak to předvádí především Marclay. Zpracovávaná elpíčka nás musí oslovit svým zvukem, o jejich roli například ve vývoji hudebních žánrů, uvědomování menšin či o tom, jaou-li popovými ikonami atp. se nezajímáme.
Repertoár je poměrně detailně napsán coby seznam a pořadí použitých smyček a dalších hudebních fragmentů, které tvoří skladbu. Mění se stopáž, v některých místech nabízí používané zvuky více výsledných variant. V drobnostech je každé vystoupení jiné, gró programu je ovšem předem pečlivě promyšleno.

Došlo někdy při vašem vystoupení k nepředvídané události, která nějakým zajímavým způsobem ovlivnila výsledek?
Vzhledem k tomu, že téměř neimprovizujeme, jsem rád, když k zajímavým událostem nedochází.

Kam směřujete do budoucna?
K touze udržet při životě obě dvě sestavy: duo Birds Build Nests Underground i vetší Birds Build Nests Orchestra. A možná k osmělení se improvizovat. Zatím si v tomto punktu připadáme jako Pupák na plovárně.


Link
BACK