Silence - review from PragueOut
(datum: 3.1.2007)

SILENCE – je ticho tišší, když o něm vím?

Experimentální divadlo Alfred ve dvoře chystá tento čtvrtek další premiéru. Je jí závěrečná část trilogie BODY and TECHNOLOGY nazvaná SILENCE. BODY and TECHNOLOGY je dlouhodobý projekt skupiny HANDA GOTE research & development. Že se v tom ale vůbec nevyznáte? Nenechte se odradit! “Handa gote” znamená v japonštině “pájka” a narozdíl od práce s tímto udělátkem nebudete během představení potřebovat ochranné brýle, ale sluchátka. Tedy pouze v případě, že je budete chtít.

V každém ze tří představení zmíněné trilogie se skupina pokouší tematizovat jiný aspekt vztahu těla a technologie. V prvním díle nazvaném Noise vytvářel minimalistický tanec Veroniky Švábové jakousi komunikační bázi mezi světem preparovaných mašinek a subtilním jakoby živým světem zvuků a světel. Reflektovanými pohyby těla tanečnice reagovala na prostředí a to ji na oplátku umožnilo koexistenci její tělesnosti se svými vlnovými délkami. Na podobném principu interakce tance a projekcí vytvářeného prostředí byla založena i druhá preformance Red Green Blue (2005).

Silence je jiné. Nejen proto, že taneční plocha je očištěna od jakýchkoli visuálních doplňků, ale hlavně z toho důvodu, že divák sám dotvoří dojem, jaký na konci z představení bude mít. Nebojte se, nikdo vás nebude nutit tančit před ostatními.
V hledišti na vás čekají čtyři řady po deseti sluchátkách. V každé řadě bude do sluchátek pouštěna během představení jiná hudba, kterou si budete moci vybrat a umocnit tak zážitek z Veroničina tance. Deset z vás bude sedět tiše jako myšky v úplném tichu, do kterého budou vstupovat jen její pohyby, taneční kroky a pády.
Výběr hudby nepodceňte. Každá zvuková stopa sebou nese úplně jiný rukopis. Pro odvážné jsou připraveni škrábající Birds build nests underground, kteří podle vlastních slov “předvádějí přehlídku použitých zbraní, pak jsou z kanónů ulity hrací strojky a zvonky štěstí.” V druhé řadě si na uši můžete nasadit jazzovo – psychedelického Davida Freudla, ve třetí hraje Karaoke Tundra, a přestože je jeho soundtrack směsí chill outu, ambientu a abtraktního hip hopu, jako doprovod k Veroničinu tanci se díky němu snadno ocitnete uprostřed filmu Metropolis. Příznivce renesanční hudby, popu sedmdesátých let a akustické kytary potěší v nejhořejší čtvrté řadě zvuková koláž Tomáše Procházky.

Skupina Handa Gote vznikla vloni a tvoří ji celkem čtyři umělci. Tanečnice a choreografka Veronika Švábová, kterou můžete znát např. z představení Nachové plachty, s nímž se již od r. 2000 úspěšně plaví na divadelní lodi bratří Formanů. Vášnivý houbař, herec, hudebník a zvukový mág Tomáš Procházka. Výtvarník a scénograf Robert Smolík, který proslul loutkovou výpravou k představením divadla Buchty a loutky. A specialista přes videoprojekce a nezachytitelné hry světel Jakub Hybler.

Ti, na které sluchátka nevyjdou, však vůbec nemusejí zoufat. Ticho totiž může být i slyšet.

Kateřina Lánská

link